Żużel u innych
Re: Żużel u innych
Wroclaw z nowym logiem, nawiązującym do historycznego loga "SPARTY WROCŁAW".
http://www.sportowefakty.pl/zuzel/2011/ ... logotypem/
http://www.sportowefakty.pl/zuzel/2011/ ... logotypem/
Naczelny obrońca Karola Barana.
-
- Trener
- Posty: 5486
- Wiek: 43
- Rejestracja: 8 października 2004, o 00:48
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Żużel u innych
Wrocławski żużel znalazł się w niebezpieczeństwie
We Wrocławiu żużlowcy ścigają się już ponad pół wieku, a sport wpisał się w tradycję miasta. Dziś Betard Sparta ma kłopoty finansowe, a klub mogą dobić nowe, fatalne przepisy wprowadzone w tej dyscyplinie. Czy profesjonalny żużel przetrwa we Wrocławiu?
Żużel to sport niszowy, popularny w małych miastach - Lesznie, Grudziądzu czy Gnieźnie. Wyjątkiem są Gdańsk i Wrocław, gdzie znany był już w połowie lat 50. Wówczas w naszym mieście działały nawet dwa kluby. Spójnia przemianowana na Spartę potrafiła sprawić, że w weekendy trybuny Stadionu Olimpijskiego zapełniało blisko 50 tysięcy fanów. To był ogromny kapitał, który już po zmianie ustrojowej potrafili wykorzystać lokalni biznesmeni. Najpierw pieniądze w speedway inwestowali Maciej Marcinkowski i Tomasz Jabłoński z korporacji ASPRO, a później związany z rodzącą się Telewizją Polsat Andrzej Rusko.
To był czas żużlowej prosperity. We wrocławskim klubie ścigały się zagraniczne gwiazdy, trybuny zapełniały się kibicami, a Sparta seryjnie zdobywała tytuły mistrza Polski. Teraz sytuacja jest zła.
We Wrocławiu żużel przegrywa rywalizację z piłką nożną. Nie chodzi tylko o stopień popularności wśród kibiców, bardziej o inwestycje w infrastrukturę i plany na przyszłość. Śląsk wkrótce przeniesie się na nowoczesny stadion na Maślicach, a drużyna ma europejskie aspiracje. Żużlowy Betard Sparta wciąż jeździ na Stadionie Olimpijskim, przypominającym zabytkowy skansen - plastikowe siedzenia pokrywa tam stary kurz, a z trybun często nie widać toru, bo zasłania go niefunkcjonalna siatka.
Jesienią dojdzie kolejny "konkurent" - reaktywację planuje koszykarski Śląsk. Walka o wybrednego wrocławskiego kibica będzie coraz trudniejsza. Takich problemów nie ma choćby w Lesznie. Tam liczy się tylko klub żużlowy, a konkurencji innych dyscyplin nie ma. Przekłada się to na dotacje miejskie. W Zielonej Górze czy Gorzowie radni przeznaczają miliony na żużel, bo to jedyna forma promocji miasta.
We Wrocławiu klub dostawał kiedyś zaledwie kilkadziesiąt tysięcy na organizację najbardziej prestiżowego w świecie żużlowym turnieju Grand Prix. Dopiero w ubiegłym roku miasto przeznaczyło 1,2 mln zł na rekonstrukcję toru na stadionie i chcąc ratować drużynę, dołożyło milion złotych. Ale pozwoliło to tylko na spłacenie starych długów.
Przed pięcioma laty wrocławska ekipa zdobyła ostatnie mistrzostwo Polski, mając 5 mln zł budżetu. Teraz żeby skutecznie walczyć o złoto, potrzeba dwa razy więcej - bo kontrakty zagranicznych gwiazd są potężne. Wrocławskie Towarzystwo Sportowe, właściciel klubu żużlowego, sam nie zdobędzie takich pieniędzy. Czeka go trudna walka o przetrwanie.
W nowym sezonie - który ruszy w kwietniu - wiele zależeć będzie od frekwencji na meczach. Jeśli wrocławianie będą kupować bilety na mecze i zaczną utożsamiać się z nową, ale dużo słabszą niż w minionym roku drużyną (odszedł m.in. trzykrotny mistrz świata Jason Crump), wtedy klub jakoś przetrwa. Jeśli jednak na trybunach pojawi się niewielu widzów, klub nie zarobi, a zagraniczne gwiazdy nie zechcą czekać na zaległe wynagrodzenia i będą bojkotować mecze. Taki scenariusz już przerabialiśmy.
Jason Crump był największą gwiazdą speedwaya we Wrocławiu w ostatnich latach
Betard Sparta przekonuje co prawda, że klub ma najtańsze bilety w lidze, ale wycieczka czteroosobowej rodziny na Stadion Olimpijski to wydatek minimum 100 złotych. W dobie multipleksów, innych weekendowych atrakcji, które oferuje Wrocław, nie jest to mało. Zwłaszcza że osłabiona kadrowo drużyna może często doznawać porażek.
Całkowicie klub może jednak dobić fatalny nowy przepis o tłumikach, które wyciszą żużlowe silniki. Ryk motorów, od zawsze wpisany w tę dyscyplinę, teraz zostanie ograniczony. Kibice mogą też nie doczekać się walki na torze. Według żużlowców nowy tłumik osłabia moc silnika i sterowność motocykla. W efekcie zawodnicy, obawiając się ciężkich kontuzji, mogą unikać walki. Jeśli w nowej wersji żużel okaże się nudną, pozbawioną dramaturgii imprezą, kibice uciekną ze stadionów.
Wrocławski żużel czeka więc jeden z najtrudniejszych sezonów. Ostatni raz w tak złej sytuacji był w połowie lat 80. Klubowi groził upadek. Działacze poszli wówczas na skargę do komitetu wojewódzkiego PZPR i zagrozili, że zawodnicy wystartują z krzyżem na plastronach, a ich sponsorem będzie wrocławska kuria. Wtedy pieniądze szybko się znalazły. Dziś klub może liczyć wyłącznie na kibiców i prywatne pieniądze właścicieli. Ale czy wystarczy ich, by żużel we Wrocławiu przetrwał?
Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
Więcej... http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,3575 ... z1GTXRL0r1
We Wrocławiu żużlowcy ścigają się już ponad pół wieku, a sport wpisał się w tradycję miasta. Dziś Betard Sparta ma kłopoty finansowe, a klub mogą dobić nowe, fatalne przepisy wprowadzone w tej dyscyplinie. Czy profesjonalny żużel przetrwa we Wrocławiu?
Żużel to sport niszowy, popularny w małych miastach - Lesznie, Grudziądzu czy Gnieźnie. Wyjątkiem są Gdańsk i Wrocław, gdzie znany był już w połowie lat 50. Wówczas w naszym mieście działały nawet dwa kluby. Spójnia przemianowana na Spartę potrafiła sprawić, że w weekendy trybuny Stadionu Olimpijskiego zapełniało blisko 50 tysięcy fanów. To był ogromny kapitał, który już po zmianie ustrojowej potrafili wykorzystać lokalni biznesmeni. Najpierw pieniądze w speedway inwestowali Maciej Marcinkowski i Tomasz Jabłoński z korporacji ASPRO, a później związany z rodzącą się Telewizją Polsat Andrzej Rusko.
To był czas żużlowej prosperity. We wrocławskim klubie ścigały się zagraniczne gwiazdy, trybuny zapełniały się kibicami, a Sparta seryjnie zdobywała tytuły mistrza Polski. Teraz sytuacja jest zła.
We Wrocławiu żużel przegrywa rywalizację z piłką nożną. Nie chodzi tylko o stopień popularności wśród kibiców, bardziej o inwestycje w infrastrukturę i plany na przyszłość. Śląsk wkrótce przeniesie się na nowoczesny stadion na Maślicach, a drużyna ma europejskie aspiracje. Żużlowy Betard Sparta wciąż jeździ na Stadionie Olimpijskim, przypominającym zabytkowy skansen - plastikowe siedzenia pokrywa tam stary kurz, a z trybun często nie widać toru, bo zasłania go niefunkcjonalna siatka.
Jesienią dojdzie kolejny "konkurent" - reaktywację planuje koszykarski Śląsk. Walka o wybrednego wrocławskiego kibica będzie coraz trudniejsza. Takich problemów nie ma choćby w Lesznie. Tam liczy się tylko klub żużlowy, a konkurencji innych dyscyplin nie ma. Przekłada się to na dotacje miejskie. W Zielonej Górze czy Gorzowie radni przeznaczają miliony na żużel, bo to jedyna forma promocji miasta.
We Wrocławiu klub dostawał kiedyś zaledwie kilkadziesiąt tysięcy na organizację najbardziej prestiżowego w świecie żużlowym turnieju Grand Prix. Dopiero w ubiegłym roku miasto przeznaczyło 1,2 mln zł na rekonstrukcję toru na stadionie i chcąc ratować drużynę, dołożyło milion złotych. Ale pozwoliło to tylko na spłacenie starych długów.
Przed pięcioma laty wrocławska ekipa zdobyła ostatnie mistrzostwo Polski, mając 5 mln zł budżetu. Teraz żeby skutecznie walczyć o złoto, potrzeba dwa razy więcej - bo kontrakty zagranicznych gwiazd są potężne. Wrocławskie Towarzystwo Sportowe, właściciel klubu żużlowego, sam nie zdobędzie takich pieniędzy. Czeka go trudna walka o przetrwanie.
W nowym sezonie - który ruszy w kwietniu - wiele zależeć będzie od frekwencji na meczach. Jeśli wrocławianie będą kupować bilety na mecze i zaczną utożsamiać się z nową, ale dużo słabszą niż w minionym roku drużyną (odszedł m.in. trzykrotny mistrz świata Jason Crump), wtedy klub jakoś przetrwa. Jeśli jednak na trybunach pojawi się niewielu widzów, klub nie zarobi, a zagraniczne gwiazdy nie zechcą czekać na zaległe wynagrodzenia i będą bojkotować mecze. Taki scenariusz już przerabialiśmy.
Jason Crump był największą gwiazdą speedwaya we Wrocławiu w ostatnich latach
Betard Sparta przekonuje co prawda, że klub ma najtańsze bilety w lidze, ale wycieczka czteroosobowej rodziny na Stadion Olimpijski to wydatek minimum 100 złotych. W dobie multipleksów, innych weekendowych atrakcji, które oferuje Wrocław, nie jest to mało. Zwłaszcza że osłabiona kadrowo drużyna może często doznawać porażek.
Całkowicie klub może jednak dobić fatalny nowy przepis o tłumikach, które wyciszą żużlowe silniki. Ryk motorów, od zawsze wpisany w tę dyscyplinę, teraz zostanie ograniczony. Kibice mogą też nie doczekać się walki na torze. Według żużlowców nowy tłumik osłabia moc silnika i sterowność motocykla. W efekcie zawodnicy, obawiając się ciężkich kontuzji, mogą unikać walki. Jeśli w nowej wersji żużel okaże się nudną, pozbawioną dramaturgii imprezą, kibice uciekną ze stadionów.
Wrocławski żużel czeka więc jeden z najtrudniejszych sezonów. Ostatni raz w tak złej sytuacji był w połowie lat 80. Klubowi groził upadek. Działacze poszli wówczas na skargę do komitetu wojewódzkiego PZPR i zagrozili, że zawodnicy wystartują z krzyżem na plastronach, a ich sponsorem będzie wrocławska kuria. Wtedy pieniądze szybko się znalazły. Dziś klub może liczyć wyłącznie na kibiców i prywatne pieniądze właścicieli. Ale czy wystarczy ich, by żużel we Wrocławiu przetrwał?
Źródło: Gazeta Wyborcza Wrocław
Więcej... http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,3575 ... z1GTXRL0r1
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
- kmzlublinfan
- Senior
- Posty: 561
- Wiek: 34
- Rejestracja: 7 stycznia 2010, o 14:31
- Lokalizacja: Lublin
Re: Żużel u innych
http://www.sportowefakty.pl/zuzel/2011/04/12/klub-z-leszna-wytlumaczy-sie-za-przygotowanie-toru/
Leszno będzie się tłumaczyc z tego co działo się w niedziele.
Leszno będzie się tłumaczyc z tego co działo się w niedziele.
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
Re: Żużel u innych
Mecz IV rundy DM I ligi - Start Gniezno - Polonia Bydgoszcz - w obiektywie:
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
Re: Żużel u innych
Mecz VII rundy DM I ligi:
Polonia Bydgoszcz - PSŻ Poznań w obiektywie:
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam.
Polonia Bydgoszcz - PSŻ Poznań w obiektywie:
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam.
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
Re: Żużel u innych
Kibice zawinili, bo dał się im podpuścić
http://www.sportowefakty.pl/zuzel/2011/ ... c-kibicom/
http://www.sportowefakty.pl/zuzel/2011/ ... c-kibicom/
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
Re: Żużel u innych
Mecz VIII rundy DM I ligi - PSZ Poznań - Polonia Bydgoszcz w obiektywie:
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam
Re: Żużel u innych
Bozena pisze:Kibice zawinili, bo dał się im podpuścić
http://www.sportowefakty.pl/zuzel/2011/ ... c-kibicom/
To jest najlepsze:
Po dwóch swoich wyścigach szkoleniowiec opolan - Andrzej Maroszek zdecydował się na zastępowanie Marcina Jędrzejewskiego,
To dopiero desperacja, żeby Maroszka w jego wieku w dwóch wyścigach wystawiać
Polska język, trudna język... :p
T. Lorek: Gdyby ktoś obudził cię w środku nocy i zapytał: z czym kojarzy ci się Polska, to co byś odpowiedział?
H. Nielsen: Nie zdążyłbym przetrzeć oczu, a już mówiłbym o pierwszym występie w meczu ligowym w barwach Motoru Lublin. 1990 rok...
H. Nielsen: Nie zdążyłbym przetrzeć oczu, a już mówiłbym o pierwszym występie w meczu ligowym w barwach Motoru Lublin. 1990 rok...
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
Re: Żużel u innych
Coś z cyklu "FALUBAZ JEST WSZĘDZIĘ"
T. Lorek: Gdyby ktoś obudził cię w środku nocy i zapytał: z czym kojarzy ci się Polska, to co byś odpowiedział?
H. Nielsen: Nie zdążyłbym przetrzeć oczu, a już mówiłbym o pierwszym występie w meczu ligowym w barwach Motoru Lublin. 1990 rok...
H. Nielsen: Nie zdążyłbym przetrzeć oczu, a już mówiłbym o pierwszym występie w meczu ligowym w barwach Motoru Lublin. 1990 rok...
Re: Żużel u innych
no i się doigrał.. http://sport.wp.pl/kat,1781,title,Byly- ... omosc.html
Re: Żużel u innych
Bajer zaginął ;
http://sport.wp.pl/kat,1781,title,Byly- ... omosc.html
meesha: Serio tak ciężko zobaczyć poprzedni post?
http://sport.wp.pl/kat,1781,title,Byly- ... omosc.html
meesha: Serio tak ciężko zobaczyć poprzedni post?
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
Re: Żużel u innych
Mecz XVI rundy DM I Ligi - Polonia Bydgoszcz - GTŻ Grudziądz w obiektywie:
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
Re: Żużel u innych
Półfinał Speedway Ekstraligi - Unibax Toruń - Unia Leszno, w obiektywie:
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam
Re: Żużel u innych
Fajna impreza się szykuje w Toruniu w październiku
http://www.polskizuzel.pl/?subaction=sh ... m=&ucat=1&
http://www.polskizuzel.pl/?subaction=sh ... m=&ucat=1&
Re: Żużel u innych
http://www.sportowefakty.pl/zuzel/2011/ ... frontacji/
Znamy tez wiekszosc skladow druzyn. Do Polski pewnie dolaczy Kolodziej a do Reszty Swiata obstawiam ktos z trojki Crump/Sullivan/Emil. Sam uwazam, ze Nicki nie powinien w tym meczu jechac, za slaby jest narazie
Znamy tez wiekszosc skladow druzyn. Do Polski pewnie dolaczy Kolodziej a do Reszty Swiata obstawiam ktos z trojki Crump/Sullivan/Emil. Sam uwazam, ze Nicki nie powinien w tym meczu jechac, za slaby jest narazie
Motor mocny
-
- Posty: 62
- Rejestracja: 4 listopada 2009, o 16:11
Re: Żużel u innych
Mecz XX rundy DM I ligi, Polonia Bydgoszcz - Start Gniezno w obiektywie:
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam.
http://www.speedway-photography.pl
Zapraszam.
Re: Żużlowe różności
Wygląda jak szalik Motoru
Jak oni go tam wciągnęli?
Jak oni go tam wciągnęli?